Psyon Games ja GSK yhteistyössä rokotetietoisuuden puolesat  Tiedote: Suomalainen Antidote-peli rokotetietoisuuden kasvoksi kansainväliselle lääkeyritykselle Finnish Game Awards 300x225Jyväskyläläisen Psyon Gamesin kehittämä Antidote-mobiilipeli on valittu osaksi kansainvälisen lääketeollisuusyritys GSK:n Rokote.fi -sivuston sisältöä. Suomen parhaaksi hyötypeliksikin valitussa Antidotessa taistellaan hyökkääviä bakteereja ja viruksia vastaan elimistön puolustusjärjestelmän soluja käyttäen.

Psyon Gamesin toimitusjohtaja Olli Rundgrenin mukaan Antidoten helppotajuinen pelimekaniikka avaa rokotusten toimintaperiaatetta ja ehkäisee näin ennakkoluuloja. Androidille ja iOSille julkaistu Antidote on jo aiemmin saanut Maailman Terveysjärjestö WHO:n sekä eduskunnan rokoteryhmän hyväksynnän.

– Jos Antidotessa esitetyn kaltainen helppotajuinen tieto tavoittaa ihmiset, voitaisiin rokotustietoisuutta levittää laajemmalle ja vaikeammin tavoiteltaville kohderyhmille, kuten nuorille miehille, Rundgren valaisee.

Rokotetietoisuudella on mittavat vaikutukset

Pienen startup-yrityksen ja kansainvälisen lääkeyrityksen ainutlaatuinen yhteistyö rokotetietoisuuden parantamiseksi on nyt entistä ajankohtaisempaa, sillä Maailman Terveysjärjestö WHO:n mukaan tämän vuoden aikana jo 41 000 eurooppalaista lasta ja aikuista on sairastunut tuhkarokkoon. Suomessakin yhä harvempi lapsi saa rokotuksen tuhkarokkoa vastaan.

– Psyon Gamesissa meitä huolestuttaa tieteen väheksyminen yhteiskunnassa. Humpuuki on salonkikelpoistettu ja sen myötä mitä hulluimmatkin ideat ovat saaneet ennennäkemätöntä kannatusta, Rundgren kertoo.

Pilottihanketta mitataan datan avulla

Yhteistyön myötä GSK ja Psyon Games selvittävät kuinka mobiilipeliä voidaan hyödyntää oppimisessa ja rokotetietoisuuden lisäämisessä. Samalla yritykset ovat sopineet pilottihankkeelle asetetuista tavoitteista, joiden onnistumista voidaan puolueettomasti arvioida hankkeen aikana kerätyn tiedon avulla.

Kymmenhenkisen, Jyväskylästä käsin toimivan Psyon Gamesin yksi sijoittajista on muun muassa entinen Rovio-mies, Peter Vesterbacka. Yrityksen ideoima Trump Vs. Science -peli noteerattiin muun muassa Washington Postissa ja Forbesissa. Psyon Games valittiin tänä vuonna Markkinointi & Mainonta -lehden kymmenen kiinnostavimman markkinointiteknologia-alan startupien listalle.

GSK on yksi maailman johtavista tiedelähtöisistä lääke- ja terveydenhuoltoalan yrityksistä.