Keski-Suomen elokuvakeskus ry.
Tiedote medialle 2.5. 2019

Jyväskylän Ilokivessä esitetään maanantaina 6.5. klo 18 Keski-Suomen elokuvakeskuksen KAVI-aluesarjassa Hannu Salaman kirjaan pohjautuva Juhannustanssit (Midsommardansen) -elokuva. Ruotsalaisfilmatisointi nähdään Suomessa valkokankaalla ensimmäistä kertaa leikkaamattomana.

Vuonna 1964 ilmestynyt Hannu Salaman Juhannustanssit on Suomen kirjallisuushistorian tunnetuimpia teoksia. Se aiheutti ilmestyessään suuren kohun ja toi kirjailijalleen vankeustuomion jumalanpilkasta.

Ruotsissa ja osittain Suomessa kuvatun filmatisoinnin ohjaajana toimi lähinnä komedioiden ohjaajana tunnettu Arne Stivell. Pienelle huomiolle jäänyt elokuva on suhteellisen uskollinen kirjan tapahtumille. Siinä seurataan nuorison alkoholintäyteistä ja sukupuolisuhteita vilisevää juhannuksenviettoa maaseudulla.

Tiedote: Jyväskylän Ilokivessä esitettävä Juhannustanssit ensimmäistä kertaa Suomessa leikkaamattomana valkokangasnäytöksenä maanantaina 6.5. 2019 salamas midsommardansen 1 1024x807

Midsommardansen (1970, Ruotsi). Ohjaus: Arne Stivell. Kielet: ruotsi, tekstitys: suomi. KAVI-sarjan elokuvat esitetään 35mm filmikopioina.

Ilokivi (Keskussairaalantie 2, Jyväskylä), maanantai 6.5.2019. klo 18, liput 5 €. Näytöksen jälkeen yleisöllä on mahdollisuus osallistua vapaaseen keskusteluun, johon johdattavat Keski-Suomen Kirjailijat.